onsdag den 20. marts 2013

De gode råd

Nu hvor folk begynder at kunne se jeg har tabt mig, så får jeg utrolig mange gode råd af folk. Der er mange råd jeg kan bruge til noget, såsom dem om forslag til snacks eller spændende mad og træning. Men så er der også dem jeg bare griner lidt af. 

"Jeg har spist efter den her kur, jeg får 800 kcal om dagen. Du skal bare gøre det samme, så er du snart tynd"

"Du skal bare spise sukkerknalder, det er det behandlet sukker i slik, kage osv der er farligt"

"Du skal altså ikke spise så meget avocado - man bliver fed af fedt og tynd af salat"

"Spiser du ikke frugt? Det er ikke sundt, man er KUN sund hvis man spiser seks stykker frugt om dagen"

"Husk at købe noget stramt tøj, så du kan se NÅR du tager på igen" 

"Du skal simpelthen træne hverdag. Der er ikke noget der hedder hviledage. Vil du være tyk eller tynd?"

Jeg er udemærket godt klar over, at folk gør det for at være flinke. Derudover har vi jo alle forskellige tilgange til hvad der er sundt. Jeg tror på det jeg gør pt., men derfor har jeg ikke behov for at fortælle dem der spiser anderledes at de ikke er sunde. 

Jeg skal nok bare lige vende mig til, at min vægt, madindtag og træning lige pludselig er alle mands eje. Folk mener pludselig de gerne må have en mening om hvorvidt jeg vejer for meget, for lidt, om jeg træner for meget eller om jeg faktisk ikke burde træne noget mere. Det er ikke fordi jeg har noget i mod at snakke sundhed og vægttab med folk, det gør jeg glædeligt. Jeg fortæller gerne hvad jeg gør og kommer med gode ideer til hvad folk kan gøre og ændre - hvis de altså spørger.

Det er nok her jeg bliver virkelig irriteret. Der er folk som kigger på min madpakke og så blander sig i indtaget. Så er der ikke nok salat, så er det ikke sundt ikke spise pasta, så er det ikke sundt at spise fedt. Det finder jeg belastende. Når jeg fx. vælger at udstille min mad, min træning osv. herinde på bloggen, er det fint at folk kommer med råd/forslag/kritiske kommentarer, men når jeg bare vil spise min madpakke i fred. Så bliver jeg altså irriteret.

Men når det er sagt, så er jeg jo glad for at folk bekymre sig så meget om mig, at de gerne vil søge for at jeg får de vitaminer osv. jeg har brug for.  


1 kommentar:

  1. Folks forslag *suk*

    Mindes et uopfordret forslag fra en tidligere nabo jeg mødte i netto, jeg stod og pillede ved chokoladen, fordi jeg virkelig havde lyst til chokolade - her lød forslaget: Vindruer er meget sundere end chokolade.

    At blande sig i hvad andre spiser, uanset om de sidder med en stængel bladselleri eller har en is i hånden, er bare noget man ikke gør!
    Hvis man mener de gør det forkert, så nøjes man med at tænke og så passe eget fodertrug.

    SvarSlet