tirsdag den 19. marts 2013

Dårlig vane


Jeg bliver lidt små flov hvergang jeg ser det her billede. Jeg er nemlig en af dem som eks. køber masser af slik til en hygge aften eller en stor menu på BurgerKing og så lige vælger cola zero. Altså så bliver jeg da ikke tyk af at drikke cola...ja, sådan tænker jeg faktisk. Altså det handler om at prioritere de kalorier jeg kan indtage og jeg gider ikke rigtig drikke dem, medmindre det er cafe latte.

Det er virkelig latterligt. 

Jeg har efterhånden også udviklet en ret stor afhængighed af cola zero. Især nu hvor jeg ikke spiser slik, chokolade, chips og andet junk. Så kan en dåse zero lige afhjælpe mine evt. sukker cravings eller jeg kan forkæle mig selv med sådan en i stedet for sukker.

Når det kommer til alle andre ting end cola zero, så vil jeg helst ikke bruge sødemidler. Jeg har ikke skabet fyldt op med sukrin og stevia, så jeg lige kan bage en kage. Jeg arbejder med ikke at spise sødt konstant, så hvis jeg bare bagte en kage med sukrin så lærte jeg ikke noget. Derfor bliver jeg også ved med at sige til mig selv, at jeg skal droppe zeroén. Jeg kan lave en aftale med mig selv om, at jeg kun må drikke alm. cola - for så tror jeg aldrig jeg ville drikke cola. 

Jeg er 100% sikker på at min krop ville have det bedre uden det store indtag af cola zero, alligevel virker det så skræmmende at skulle skære den væk. Måske er det fordi sukker er skåret fra og kaffe er på et minimum. Så hvis jeg opgiver min cola zero, så har jeg jo intet tilbage. 

Den skal væk på et tidspunkt, det bliver altså bare ikke lige nu. Det er svært nok at undgå sukker, ikke bare i form af slik - men hold nu der er jo sukker i nærmest alt. Jeg er i hvertfald blevet meget chokeret over at der er eks. er sukker i pesto (og mel i madlavningsfløde). 

Men jeg overvejer lidt at tage en måned hvor jeg ikke må drikke cola zero - så kan det jo være jeg ligeså stille stopper....

4 kommentarer:

  1. Hej, jeg følger trofast din blog og dine fremskridt. Det er så flot det du har gang i. Tillykke med det storevægttab du har præsteret indtil videre. Indtil for 6 måneder siden var jeg helt afhængig af cola. Først i mange år af Cola light og derefter i nogle år af alm. cola. For6 måneder siden blev jeg gravid - mit kommende barn kan åbenbart ikke tåle sukker eller sodavand - brækker mig hver gang jeg tager en lille slurk. Nu undgår jeg det så vidtmuligt - og det er faktisk overraskende nemt, hvilket jeg aldrig havde troet jeg skulle sige. Jeg mangler det på ingen måde og jeg har det meget bedre i min krop. Ingen oppustethed, mindre fødder, mere energi og det vildeste er at min hjerne føles meget klarer. kan kun heppe på at du dropper zeroen. Det er sk ræmmende hvilken effekt det har på din krop - jeg håber at jeg kan holde mig fra det fremover.
    Mange hilsner Mette S

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for de rosende ord.

      Tillykke med graviditeten.

      Jeg vil virkelig også gerne slippe den cola zero og i går havde jeg faktisk lyst, men jeg lod hver med at købe en. Især med det her indlæg i baghovedet, ville jeg føle mig dum ved at fylde indkøbskurven med sunde råvarer og så komme den skide cola zero i. Så nu har jeg sat et lille mål om at jeg skal klare mig uden zero resten af ugen. Det burde kunne lade sig gøre :D

      Slet
  2. Hej Kathrine

    Jeg er ny læser på din blog, og vil først starte med at rose dig for et rigtig godt stykke arbejde. Jeg synes virkelig dine indlæg er interessant læsning, og jeg har allerede læst din hele bloggen igennem fra ende til anden :)

    Dernæst vil jeg sige, at det her indlæg rammer lige ned i noget, som jeg aldrig rigtig har forstået - nemlig lightprodukter.
    Der kommer flere og flere lightprodukter på hylderne, og vi bliver stadig federe og federe. Den stigende fedmetendens er jo en kompleks problemstilling, men jeg tror helt sikkert ikke, det er lightprodukterne, der skal løse det problem.
    Samtidig har jeg gjort mig en interessant iagttagelse, når jeg er sammen med en venindegruppe på seks, hvor vi altid spiser sammen: vi er tre slanke og tre overvægtige, og de slanke drikker almindelig sodavand, mens de andre sværger til light. Måske uden betydning, men alligevel tankevækkende, synes jeg.

    Det jeg gerne vil sige er vel egentligt, at jeg tror et sundt og slankt liv er et liv med et naturligt og afbalanceret forhold til mad. Et liv hvor man som hovedregel spiser sundt og godt, men hvor der også er plads til eksempelvis 'rigtig' sodavand og 38 % fløde i sovsen :)

    /Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for dit indlæg - rart når folk finder min blog så interessant :D

      Jeg er helt enig mht. light produkter, jeg køber dem ikke altså pånær Colaen. Jeg har en ide om at folk nemt spiser mere fordi det er light/fedt fattigt og så er vi jo lige vidt. Derudover vil jeg hellere have de rigtige produkter i stedet for eks. en madlavningsfløde som er fyldt med mel eller en mayo hvor fedtet er udskiftet med sukker. Mange forbrugere er bare ikke så kritiske når de indkøber deres mad og tager bare light fordi så er de jo sunde. Vi er jo generelt meget fedt forskrækket i DK. Jeg oplever gang på gang folk der ikke kan forstå jeg spiser mandler, avocado og bacon fordi det er jo fedt! Men når man ikke spiser sukker og stivelse, så skal man jo blive mæt af andre ting.

      Jeg er meget enig i at en varieret kost er vejen frem. Desværre er jeg bare indrettet med en krop som reagere meget kraftigt på stivelse og sukker. Så jeg har det bedst med et så sjældent indtag som overhovedet muligt, det er nok også derfor jeg har så svært ved at droppe den cola. For må jeg ikke drikke zero, må jeg aldrig drikke cola. Men måske jeg skulle gøre alvor af den soda streamer, så kan jeg i det mindste få danskvand.

      Slet