søndag den 18. september 2011

Blomkålsris








Jeg har længe let efter et alternativ til pasta, ris osv. Har så hørt flere snakke om blomkålsris, så det skulle jeg endelig prøve i går. Flere snakkede om, at de steger dem på panden men jeg synes ikke lige der var grund til det. Så jeg hakkede dem i stedet fint med min mini hakker og dampede dem. På den måde var de stadig lidt sprøde og med bid. 

De kan virkelig anbefales. Altså selvfølgelig kunne jeg også spise rå blomkål, men de suger jo ikke sovsen på samme måde. Og derudover ser det bare mere rigtigt ud sammen med kyllingen i karry. Synes jeg.

Jeg lavede 117 gram, svarende til 32 kalorier. Så det kan man jo kalde både billigt og mættende. Lige sådan som jeg kan lide det. Hvis jeg sammenligner med ris, ville jeg for 32 kalorier kunne få omkring 24 gram kogte ris - altså afhængig af hvilken form for ris jeg vælger. Det er altså ikke mange gram kogte ris. Så jeg bliver nok ret glad for blomkålsrisene her henover vinteren - det er så nok også en fordel at jeg elsker blomkål.

9 kommentarer:

  1. Ej hvor smart! Jeg må have fat i en minihakker, så jeg kan prøve det.

    SvarSlet
  2. Jeg har faktisk mange gange overvejet at prøve det, men er aldrig rigtigt kommet til det - nok mest fordi jeg så godt kan lide ris :D Men nu skal det snart være, for jeg er nemlig også ret vild med blomkål, og det er jo nemlig virkelig smart!

    SvarSlet
  3. Gud hvor smart. Gotta try it!

    SvarSlet
  4. Hvor er det bare en god ide, jeg kan nemlig ikke rigtig lide ris, men jeg kan til gengæld virkelig godt li blomkål, win-win :D

    SvarSlet
  5. Bailey: Det er mega smart. Det er noget med, at du sagtens kan rive det på et rivejern, men altså nu hvor jeg har mini hakkeren, så er det altså den som bliver brugt. Det er nemmere :D

    Xenia: Jeg synes du skal prøve det, men hvis du er virkelig virkelig vild med ris, så bliver du nok en smule skuffet. Jeg er i forvejen ikke den store ris spiser :D

    Louise: Do it :P

    Mathilde: Ligesom dig kan jeg heller ikke så godt lide ris, så jeg vil anbefale dig at prøve. Det er så smart :D

    SvarSlet
  6. Gud hvor smart! Det tror jeg lige jeg skal prøve. Jeg elsker nemlig også ris til alt muligt. Selvfølgelig smager blomkål anderledes end ris, men når man først har blandet det sammen med saucen, lægger man så meget mærke til det?

    SvarSlet
  7. Jeg synes ikke rigtig man lægger mærke til det. Selvfølgelig kan man godt smage det ikke er ris, men jeg synes ikke det ødelægger retten eller er en dårlig oplevelse :D

    SvarSlet
  8. Det er altså smart :D det må lige prøves næste gang jeg skal have noget med ris - og når vi har fået anskaffet en blender.

    SvarSlet
  9. Hej Kathrine,
    De skal snarest på menuen herhjemme til en gang chili con carne - for har lovet mig selv at spare kulhydraterne til min aftensmad fremover.
    Hvordan damper du dem? Kort i kogende vand, i microovnen eller?
    - frk. sveske

    SvarSlet