mandag den 24. juni 2013

Mad mad mad mad





Jeg har hørt flere udtale "når jeg er på kur, så skal maden ikke være lækker - den skal bare være sund". Det er noget jeg ikke forstår, jeg er et madøre og jeg elsker mad. Så selvfølgelig skal min mad være lækker og smage godt, og så selvom jeg taber mig. Det skal ikke være en straf at blive mindre, det skal tilgengæld gøres på en måde jeg sagtens kan leve med resten af mit liv.

Jeg har efterhånden spist efter LCHF principperne i langtid og jeg har derfor også fundet ud af hvad der fungere for mig. Jeg kan ikke leve det liv jeg gerne vil, med bla. træning, hvis jeg ikke spiser en del kulhydrater. Jeg spiser dem så bare fra grøntsager og ikke stivelse. Det betyder også, at jeg aldrig bliver en af dem der lever for under 7% kulhydrat om dagen. 

Når jeg primært får min næring fra fedt, så er det som om min krop ikke helt vil fungere som den skal. Jeg skal have nogle kulhydrater for at få energien/overskuddet til at lave andet end at sidde hjemme og kigge ud i luften (eller sove). Jeg ved godt, at LCHF jo er en ketose kost og det kan da også sagtens være, at jeg er i Ketose når jeg fungere bedst, men jeg tvivler. Jeg har bare valgt at tage det fra LCHF som jeg synes min krop kan bruge og så kombinere med andre ting min krop kan lide. Det er i sidste ende det der gør, at jeg ender med at blive normalvægtig. 

Efter at jeg i sidste uge indrømmede at det hele sejlede ret meget, har jeg faktisk været dygtig til udelukkende at give min krop det den har brug for. Jeg har deltaget i flere sociale events uden at spise kage som de andre, jeg har siddet på arbejdspladsen hvor der har været kage 4 dage i den sidste uge - og jeg har ikke rørt det. Heller ikke de flødeboller, som faktisk var de sværeste at lade stå. Min krop er dog rigtig rigtig træt og brugt, men jeg håber at det bare er fordi jeg lige skal helt tilbage. De ekstra kilo er desuden snart væk igen, den første uge har i hvertfald haft en stor betydning.

2 kommentarer:

  1. Det er sjovt, for jeg synes alligevel at jeg læser om en del, der ikke fungerer godt med SÅ få kulhydrater. Læser man "Flad Mave"-bøgerne, så er de også meget store fortalere for fedt, men så "må" man stortset heller ikke dyrke motion. Jeg tror, at ret mange af dem, der lever på streng LCHF ikke dyrker motion.

    Men ja, jeg tror det er rigtig vigtigt at få motionen med, ellers risikerer man vel bare at blive tynd-fed?

    SvarSlet
  2. Du kan nok godt have ret i det med træningen, når jeg træner med tunge løft og hård spinning, så har min krop brug for kulhydrater for at klare sig og samle energi. Måske er det faktisk derfor at Paleo og Crossfit går så godt i spænd, for så hvidt jeg forstår er det mere end okay at spise masser af grøntsager når man er paleo. Måske jeg skulle overveje at kigge lidt mere den vej.

    Tynd-fed tror jeg desværre der er mange der ender med. Rigtig mange jeg kender som har tabt sig har ikke motioneret og hvis de har, er det kun cardio. Tror folk bliver skræmte ved styrketræning - det er en skam. Det er jo her vi bliver stramme og får formet vores kroppe.

    SvarSlet