fredag den 16. marts 2012

Tandoori chicken


I sidste havde jeg den vildeste craving efter humus, og besluttede fredag at nu skulle det være. Så jeg lavede en ordentlig omgang humus (og spiste den på en weekend) som jeg serverede sammen med Tandoori chicken og grønt. Ret simpelt og et udemærket måltid. Tandoori chicken blev valgt fordi jeg flere gange havde kikket på den i kogebogen, jeg havde bare ikke haft en mulighed for at få den afprøvet.

Det er meningen at det skal laves med kyllingelår, men jeg har store problemer med kyllinge ben, så jeg valgte bare at bruge de normale (og kedelige) bryster. Jeg lagde dem i marinaden om morgen inden job, og satte det så i ovnen da jeg kom hjem. Jeg havde prøvet at justere stege tiden i ovnen, men jeg fandt alligevel kyllingen ret tør og det var ikke helt den store smagsoplevelse som jeg ellers havde forventet. Desværre. Derudover syntes jeg også at limesmagen gik ret meget igennem, men måske jeg har brugt for meget lime. 

Opskriften er følgende - hvis I andre vil se om I kan gøre det bedre end mig.

Ingredienser
1 kg. kyllingelår
3 spsk limesaft
1 dl yoghurt naturel
1,5 tsk paprika
1.5 tsk stødt spidskommen
1,5 tsk stødt koriander
1,5 tsk tørret mangopulver
1-2 fed hvidløg
2 spsk revet ingefær
0,5 tsk tandoori-masala-pulver eller rød madfarve (Jeg brugte noget mere for at marinanden faktisk blev rød. Ellers syntes jeg bare den var lidt brunlig)

Fremgangsmåde
1) Vend kyllingen i limesaften og lad den trække i 10 min.
2) Rør marinaden sammen af de øvrige ingredienser og smør det på kyllingen. Jo længere det trækker - jo bedre
3) Kyllingen sættes i en kold ovn, som sættes på 200 grader
4) Når ovnen er helt varm steger kyllingen i 30 min., vendes og steges yderligere 30 min. (Her valgte jeg at give den 2*15 min., men det var altså også for meget)

Opskriften er næsten den samme som til ButterChicken det eneste der adskiller dem er at der er hvidløg i marinaden på TandooriChicken. Derfor blev jeg faktisk også overrasket over at kyllingen var så tør, for det var bestemt ikke et problem da jeg lavede ButterChicken, som faktisk stege noget længere tid. Men måske var det fordi kyllingen i den ret ikke stod alene som den gjorde her. 

Vi er forresten så småt igang med Peru, men jeg har bare ikke haft meget tid til at blogge. Så jeg er lidt bagefter med de her opskrifter, men mon ikke jeg når det hele.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar