lørdag den 17. marts 2012

Lakridskys



Det er jo ret moderne at tilsætte lakrids til alle mulige ting, og eftersom jeg elsker lakrids er det bestemt ikke en mode jeg vil gå udenom. Derfor bagte jeg de her fine små lakridskys af et bæger overskydende æggehvider efter mine æggemuffins

Jeg brugte den helt klassiske opskrift på kyskager. Nemlig, at et bæger æggehvider piskes stive og herefter piskes 1 dl sukker i. Jeg tror sagtens man kan skrue ned for sukkermængden, den rå marengs smagte i hverfald ret meget af sukker. Efter at marengsen var pisket tilsatte jeg, med løs hånd, lakridspulver til blandingen. Mine fik en ret kraftfuld smag af lakrids, mmmmm.

Herefter sættes de, med en tylle, på en bageplade og bages på 100 grader i ca. 1 time. 

Man kan vælge at pynte sine kys, jeg dryssede selv lidt lakridspulver ud over, men det kunne jeg nok godt have undværet. Men de klassiske hvide/røde med lidt pynt kunne sikkert være fint.

Virkelig simpelt, men ret lækkert. Mine kollegaer var i hverfald glade for de kys jeg havde med til dem. 

Det var første gang jeg faktisk brugte en tylle, hvilket også godt kunne ses. Nogle af kyssene lignede mere hundelorte end små toppe. Men øvelse gør mester, så jeg prøver nok snart igen. Har en ide til en masse smagsvarianter jeg måske skal prøve af.

2 kommentarer:

  1. Mmm.. ser utrolig lækkert ud :)
    Skal helt klart prøves!

    SvarSlet
  2. Tak. Det synes jeg bestemt du skal :D

    SvarSlet