torsdag den 8. marts 2012

Seekh Kebab



Sammen med kikærtesalaten serverede jeg Seekh Kebab for bogklubben. Jeg spottede ret hurtigt retten i Mit pakistanske køkken (måske jeg skulle overveje at prøve en anden pakistansk kogebog). Så jeg tænkte den var ret oplagt at servere for bogklubben, fordi kød på en pind bare altid er lidt mere eksotisk - og de må jo gerne finde mig eksotisk...

Opskriften er følgende
Ingredienser
1 kg hakket okse - og lammekød (Jeg brugte bare rent oksekød, kunne ikke finde lammekød. Men nu har bogklubben lært mig at det finder man ofte på frost. Så der kigger jeg næste gang)
1,5 tsk salt
1 tsk chilipulver
1 tsk stødt spidskommen
1 tsk garam masala
1 lille knold revet ingefær (ca 1 spsk)
1 haket løg
0,5 dl havregryn
2 æg
2-3 hakket chilier
Træspyd

Fremgangsmåde
1) Blend løg, krydderier, æg, havregryn og ingefær godt sammen. Ælt det sammen med kødet.
2) Tilsæt chilien (og evt. koriander, hvis man da er til sådan nogle)
3) Form kødet omkring 2/3 af spydet, så enderne kan bruges som håndtag
4) Spyddene steges i forvarmet ovn på 200 grader i ca. 10 min på hver side (mine fik ca. 2*12 min, og de var fine)

Selve spyddene smagte okay, men jeg var noget skuffet over hvor krydret de var. De andre retter jeg har lavet fra kogebogen har jeg udelukkende tilsat den anbefalet mængde krydderier, og det har været gode smagsoplevelser. Dem her var altså noget svage, så jeg vil nok mene man skal skrue noget op for krydderiemængden. Mine chilier har så nok heller ikke været de stærkeste, men spidskommen smagen kom heller ikke rigtig til sin ret. Virkelig ærgeligt. Men så var det godt at kikærtesalaten havde så meget smag, så tallerknen ikke blev alt for kedelig.

Inden servering dryssede jeg lige det sidste af chili/peberfrugt blandingen (fra kikærtesalaten) over spyddene. De burde jo blive pyntet med koriander, og så er det bare mere indbydende med noget grønt på et fad kød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar