torsdag den 22. marts 2012

Chicken tikka masala



Vi sagde farvel til pakistan med en omgang Chicken tikka masala. En af de retter som jeg også gerne vælger når jeg er ude at spise indisk (som så åbenbart også er pakistansk). Det er lidt ligesom med Butter chicken en ret de fleste kender og elsker. Derfor er det jo også meget sjovt lige at lave sin egen.

Retten ligger meget tæt op af både Butter chicken og tandoori chicken. Altså her tænker jeg både på marinaden og sauceen. Det er ret sjovt det med at lave retter, som jeg før troede var langt fra hinanden og så pludselig finde ud af det er få ingredienser der adskiller dem.

Opskriften på Chicken tikka masala er

Marinade
1 kg kyllingbrystfilet skåret i 2-3 cm tern
1 dl yoghurt naturel
1,5 tsk paprika
1,5 tsk stødt spidskommen
1,5 tsk srødt koriander
1,5 tsk tørret mangopulver
1-2 fed presset hvidløg
2 spsk. revet ingefær
0,5 tsk tandoori masala pulver (her mener jeg sagtens man kan bruge mere, så marinaden kan blive rigtig rød og ikke bare lidt brun)

Sauce
1 løg i små fine tern
2 store tomater i tern
1 tsk chiliepulver
1 tsk paprika
1 tsk stødt spidskommen
1 tsk salt
1 spsk revet ingefær
1-2 fed hvidløg
1,5 dl piskefløde
1 grøn peber i tern
1 dl friskhakket koriander

Fremgangsmåde
1. Marinaden røres sammen af yoghurt, krydderier, ingefær og hvidløg
2. Vend kyllingen godt heri, så alt kødet er dækket. Lad det srå så længe som muligt, helst i 2-3 timer.
3. Steg kyllingen i ovnen ved 200 grader i 40 min.
4. Svits løgene gyldne i olie
5. Tilsæt alle krydderierne og lad dem stege med et par minutters, så aromaen frigives
6. Tilsæt hvidløg og ingefær
7. Tilsæt tomaterne og lad saucen simre i under låg ved medium varme, indtil fedtstoffet kommer til overfladen (Hun må bruge meget fedtstof, for det oplever jeg næsten aldrig)
8. Når kyllingen er færdig, skal den simre i saucen i 5 min. under låg
9. Hæld fløden i og bring saucen til kogepunktet
10. Skru ned for varmen og afslut med pebertern og koriander

Opskriften er selvfølgelig fra Mit pakistanske køkken af Rushy Rashid, og kan virkelig anbefales.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar