tirsdag den 28. februar 2012

Kylling i currysauce


Jeg har længe gerne ville prøve at lave min egen curry, men har bare ikke fået mig taget sammen til det. Mit bekendtskab med det pakistanske køkken gav mig så en god mulighed for at prøve, så i går kastede jeg mig ud i det.

Endnu engang fandt jeg opskriften i Mit pakistanske køkken af Rushy Rashid. Jeg er meget tro mod opskrifterne, simpelthen fordi jeg gerne vil have en meget troværdig smagsoplevelse. Senere håber jeg så at jeg tør tage flere chancer, og blive bedre til at bruge krydderierne på en bredere og mere dagligdagsmåde.

Det at lave en curry var jo slet ikke svært. Så faktisk var det lidt latterligt at jeg har udskudt det så længe. Men sådan er det jo engang i mellem. Tingene virker lidt uoverskuelig og man springer over hvor gærdet  er lavest.

Opskriften på denne curry er følgende
Ingredienser
800 gram kyllingeoverlår (jeg brugte bare alm. kylling, da jeg ikke gider de ben)
2 store løg i tern
2 fed hvidløg
2 store tomater i tern
1 dl yoghurt naturel
0,5 tsk salt
0,5 tsk chili
0,25 tsk gurkemeje
1 tsk paprika 
1 kanelstang
3 dl vand
1 rød peberfrugt i tern
1 bdt hakket forårsløg

Fremgangsmåde
1) Svits løg og hvidløg gyldne i olie
2) Tilsæt tomater, yoghurt, krydderier og 1 dl vand og lad det simre, til du ikke længere kan skelne ingredienserne.
3) Fjern skindet fra kyllingen og prik kødet med en gaffel (her skar jeg så bare mine kyllingebryster ud)
4) Vend kyllingen i currysovsen og lad det koge op i 5 min.
5) Tilsæt 2 dl vand og lad det simre ved medium varme under låg i ca. 30 min. 
6)Tilsæt mere vand hvis du ønsker mere sauce
7) Pynt med peberfrugt og forårsløg (samt koriander - hvis man altså kan lide det)

Jeg servede det sammen med ris/blomkålsris og et miks af peberfrugt, forårsløg og gulerod. Det var meget godt. Tror dog godt jeg kunne have brugt lidt mere chili i opskriften, og derudover turde jeg ikke lade kanelstangen koge med for længe. Men det smagte rigtig godt, og jeg var vild med mikset af kanel og chili. 







3 kommentarer:

  1. Det lyder dælme godt, jeg kunne godt tænke mig at prøve andre curryopskrifter af, har efterhånden en temmelig god samling krydderier og næsten altid et surmælksprodukt hjemme.

    Så har jeg fundet ud af, at frisk persille kan erstatte frisk koriander i del tilfælde.
    (jeg er nemlig ikke pokkers vild med frisk koriander)

    SvarSlet
  2. Det synes jeg lyder som en god ide. Det er jo med at få brugt alle de krydderier :D

    Hmm persille. Jeg er mærkelig, jeg kan hverken lide persille eller koriander - så jeg springer dem begge over :D

    SvarSlet
  3. Haha... Så er der ikke andet at gøre ;)

    SvarSlet